طرح کسب و کار (Business Plan) برای خود ترسیم کنید

طرح کسب و کار

یکی از اولین و مهمترین اقدامات برای داشتن یک کسب و کار موفق، ترسیم طرح کسب و کار میباشد.

همانطور که میدانید بعد از انتخاب نوع کسب و کار که براساس علایق و سلیقه صورت میگیرد، باید برای کسب و کار خود برنامه ریزی داشته باشید. این برنامه ریزی به اسم طرح کسب و کار یا Business Plan میباشد. با کمک بیزنس پلن شما میتوانید همه پروژه های خود را با زمانبندی خاصی برنامه ریزی و در نتیجه اجرایی کنید.

طرح کسب و کار

 فواید طرح کسب و کار چیست؟

  1. پلن کسب و کار این امکان را به ما میدهد که با برنامه ریزی به کارهای خود برسیم.
  2. برای کارهایمان از قبل آمادگی داریم.
  3. کاملا در جریان این قضیه هستیم که کجا و چه زمانی طرح مورد نظرمان را انجام دهیم.
  4. از اهداف کلی برنامه خود خبر داریم.
  5. از ویژگی های طرح، اجراکننده طرح و همچنین همکاران خود بهتر شناخت پیدا میکنیم.
  6. آشنایی با استراتژی های کسب و کار و بازار
  7. پیشی گرفتن از رقیبان
  8. مشخص شدن چشم انداز و چارچوب کار شما

طرح کسب و کاری که با مدیریت دقیق و برنامه ریزی عالی پیاده سازی شود میتواند شما را به تک تک خواسته هایتان برساند. حتما برای شروع یک کسب و کار موفق، از قبل هدف و برنامه آن کسب و کار را برای خود روشن کنید.

 

 

برای افرادی که کسب و کار اینترنتی دارند حتما موارد زیر را در پلن کسب و کار خود مدنظر قرار دهید و برای آنها از قبل برنامه ریزی کنید.

✅من چه نوع کسب و کاری دارم؟

✅کالا یا خدماتی که قرار است ارائه دهم چیست؟

✅مشتریان و مخاطبان من چه افرادی هستند؟

✅چه خدمات یا کالایی ارائه دهم که تک و منحصر به فرد باشد؟

✅چه افرادی در زمینه کاری با من رقیب هستند؟

✅چه کارهایی باید کرد تا از رقیبان خود قویتر عمل کنیم؟

✅سایتم را به چه صورتی طراحی کنم؟

✅طراحی سایت را به چه کسانی محول کنیم؟

✅سایت من دارای چه ویژگی ها و آیتم هایی باشد و طرح کلی آن چگونه باشد؟

✅هاست و دامنه را از کجا تهیه کنم و چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

✅هنگامی که سایت من راه اندازی شد به چه صورت شروع کنم؟

✅چه کارهایی باید پس از راه اندازی سایت انجام داد؟

✅نحوه بازاریابی و تبلیغات به چه صورت است؟

✅برای تولید محتوای بهینه و اختصاصی چه کاری کنیم؟

✅چه برنامه ای برای برندسازی و همچنین اعتمادسازی داریم؟

و …

طرح کسب و کار (Business Plan)

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار شامل سندی است که به شرح موقعیت کنونی که قرار داریم، انتظارات و نیازهای آن کسب و کار میپردازد. همچنین پیش بینی نتایج و شناسایی کلیه جوانب کار در طرح کسب و کار بررسی میشود.

نوشتن این طرح هم به نفع صاحب آن و هم اسپانسر مالی آن میباشد. به دلیل موراد زیر:

بیزنس پلن یا طرح کسب و کار شامل سندی است که به شرح موقعیت کنونی که قرار داریم، انتظارات و نیازهای آن کسب و کار میپردازد. همچنین پیش بینی نتایج و شناسایی کلیه جوانب کار در طرح کسب و کار بررسی میشود.

نوشتن این طرح هم به نفع صاحب آن و هم اسپانسر مالی آن میباشد. به دلیل موارد زیر:

1- مالک میتواند درباره هدف خود از راه اندازی آن کسب و کار و همچنین منابعی که مورد نیاز است بیندیشد. مالک میتواند میزان سرمایه ای که مورد نیاز است را تخمین بزند.

2- در صورتی که مالک کسب و کار برای راه اندازی از سرمایه کافی برخوردار نباشد؛ حمایت کنندگان مالی مانند بانک ها یا سرمایه گذاران باید متقاعد شوند که در صورت سرمایه گذاری سود خوبی نصیب آن ها میشود و این منوط بر داشتن طرح کسب و کار خوب است.

3- در صورتی که کسب و کار از ایده خوبی برخوردار نباشد، میتوان قبل از به هدر رفتن مقدار زیادی از زمان و هزینه، مورد را شناسایی و در رفع آن اقدام کرد.

یک طرح کسب و کار دارای چه اجزاییست؟

  1. اهداف کلی
  2. مشخصات مجری طرح و همکاران
  3. تحلیل و بررسی استراتژی بازار
  4. تعریف و توصیفی از کسب و کار
  5. تحلیل مالی
  6. خلاصه کل روند

همچنین یک طرح کسب و کار باید سوالات زیر را پوشش دهد:

  • چه چیزی؟
  • چرا؟
  • چگونه؟
  • چه کسی؟
  • چه زمانی؟
  • چقدر؟

سوالات کلیدی بالا را میتوان جزئی تر نیز کرد تا آن طرح کسب و کار نکات اساسی تری را عنوان کند:

چه چیزی؟

  • سازمان شما چه هدفی را دنبال میکند؟
  • کالا یا خدمات منحصر بفرد شما چه چیزی میباشد؟
  • هدف شما از تولید یا ارائه آن خدمات چیست؟
  • مزیت رقابتی شما نسبت به رقیبانتان چیست؟

چرا؟

  • دلیل متفاوت بودن سازمان شما چیست؟
  • علت موفقیت در سازمان شما چیست؟
  • علت فائق آمدن سازمان شما در برابر موانعی مانند رقبا، قیمت کالا و … چیست؟
  • چرا سرمایه داران به شما اطمینان میکنند؟
  • چرا وجود شرکا برای سازمان شما حیاتیست؟

چگونه؟

  • چگونه اهدافتان را محقق میکنید؟
  • چگونه سازمان شما بخش نیروی انسانی و همچنین دانش در سازمان را توسعه میدهد؟
  • چگونه سازمان شما سودده میشود؟
  • چگونه مشتریان خود را پیدا میکنید و از رقیبان پیشی میگیرید؟

چه زمانی؟

  • زمان رسیدن به اهدافتان چه موقع است؟
  • چه زمانی محصولتان مورد بازبینی قرار میگیرد؟
  • محصول یا خدمات شما چه زمانی قابل ارائه میباشد؟
  • از چه زمانی سازمان شما سودده میشود؟
  • زمان گسترش سازمان خود و همچنین ارائه محصول جدید چه موقع است؟

چه کسی؟

  • چه کسی مدیر سازمان شماست؟
  • افراد کلیدی که برای بقا و موفقیت سازمانتان ضروری هستند، چه کسانی هستند؟
  • چه کسانی رقبای شما هستند؟
  • شرکای تجاری یا سرمایه گذاران سازمان شما چه افرادی هستند؟
  • چه کسانی مشتریان شما میباشند؟

چقدر؟

  • در بازه‌های زمانی مختلف چقدر سودده هستید؟
  • هزینه رسیدن به نقطه‌ سر به سر سازمانتان چقدر است؟
  • برای شروع سرمایه اولیه چقدر است؟
  • هزینه توسعه و گسترش چقدر است؟
  • میزان امتیازدهیتان به سرمایه گذاران چقدر است؟

فرایند تهیه یک طرح کسب و کار منوط به داشتن آگاهی کامل و کافی در مورد بسیاری از حیطه های کسب و کار است. مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملیات، دانش مالی، مدیریت دارایی‌های معنوی، مدیریت زنجیره‌ی تأمین، بازاریابی از مهم ترین آنهاست.

کلام آخر :

در سایت مستر انگیزه و در آموزش های آینده در مورد موارد فوق بحث خواهیم نمود و به شما آموزش خواهیم داد که چگونه در کسب و کار خود سربلند شوید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *